whatsapp
article

آغاز برخورد با عرضه کالا‌های بدون شناسه از امروز

آغاز برخورد با عرضه کالا‌های بدون شناسه از امروز

?طرح تشدید برخورد با عرضه کالاهای بدون شناسه در ۳ حوزه لوازم خانگی، لوازم یدکی و لوازم دخانی از امروز ۱۶ خرداد آغاز می شود.

این طرح با هدف اجرای مصوبات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از عرضه کالا‌های قاچاق و تقلبی انجام می‌شود و به گفته برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در این طرح، نظارت بر عرضه کالا‌های مختلف در حوزه لوازم خانگی، لوازم یدکی و کالای دخانی آغاز می‌شود.

گفتنی است وزارت صنعت، معدن و تجارت فروردین سال گذشته نیز طرحی مشابه با عنوان "طرح مقابله با قاچاق در سطح عرضه" را در حوزه لوازم یدکی خودرو آغاز کرد. لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا اعلام شده بود. اما طرح بعد از مدتی متوقف شده که انتقاداتی از سوی فعالان حوزه پوشاک، لوازم خانگی و کالا‌های دخانی به دنبال داشت.

۲۵۰۰بازرس از نهادهای نظارتی شامل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، سازمان حمایت، تعزیرات و وزارت صمت در این طرح مشارکت دارند.

در این طرح برای کالای قاچاق با ارزش کمتر از ۵ میلیون تومان تشکیل پرونده شده و پس از طی مراحل قانونی تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود. برای قاچاق بیش از ۵ میلیون تومان تشکیل پرونده و تحویل تعزیرات حکومتی می‌شود.

حداقل جریمه برای کالا‌های قاچاق، ضبط کالا و ۱.۵ برابر جریمه است و بسته به ارزش کالای قاچاق شده پلکانی محاسبه و کالای ضبط شده از تملیک مالک خارج می‌شود.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت گفت: در خصوص مبارزه با قاچاق کالا‌های سرمایه‌ای در سال 1401 بیش از 5800 پرونده به ارزش 89 هزار میلیارد ریال و از ابتدای امسال تاکنون 1150 پرونده به ارزش 7 هزار میلیارد ریال تشکیل شده که از طریق سامانه یکپارچه بازرسی «سیمبا» به سازمان بازرسی ارسال و تعیین تکلیف می‌شود.

او گفت: مردم می‌توانند شکایت‌های خود را در این زمینه در سامانه 124 یا وبسایت سازمان حمایت و وبسایت وزارت صنعت و معدن مطرح کنند که در کمترین زمان ممکن بررسی و اقدام خواهد شد.

منبع

آخرین مقالات کاربردی