whatsapp
article

?اقدام عملی گمرک برای بهبود فضای کسب و کار/تسهیلات ویژه گمرک به ۷۰۶ فعال اقتصادی برگزیده گمرکی

?اقدام عملی گمرک برای بهبود فضای کسب و کار/تسهیلات ویژه گمرک به ۷۰۶ فعال اقتصادی برگزیده گمرکی

?اقدام عملی گمرک برای بهبود فضای کسب و کار/تسهیلات ویژه گمرک به ۷۰۶ فعال اقتصادی برگزیده گمرکی

▪️۷۰۶ شرکت تولیدی، دانش بنیان و بازرگانی به عنوان فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی AEO از تسهیلات ویژه گمرکی بهره‌مند شدند.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران در حال حاضر تعداد ۷۰۶ شرکت با سابقه فعالیت در رویه‌های واردات و صادرات به عنوان فعال اقتصادی برگزیده گمرکی مشمول برخورداری از تسهیلات مصوب گمرکی هستند.

بر اساس این گزارش از این تعداد ۴۸۸ شرکت تولیدی ، ۷۰ شرکت با معرفی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش جزو شرکت‌های منتخب دانش بنیان و ۱۴۸ شرکت بازرگانی به عنوان فعال اقتصادی برگزیده گمرکی شناخته و از تسهیلات گمرکی استفاده می‌کنند.

این گزارش می افزاید: مهمترین برنامه تسهیلاتی گمرک ایران در قالب طرح فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی تدوین شده است که یک برنامه مشارکتی - گمرکی برای بهبود فضای کسب و کار و بر مبنای توصیه سازمان جهانی گمرک طرح ریزی گردید و ازمیان ۱۸۵ کشور عضو این سازمان در ۸۲ کشور از جمله در گمرک ایران این طرح پیاده سازی شده است.

این گزارش می‌افزاید ، با هدف تسهیل فرایند تجارت خارجی برای شرکت‌های برگزیده ایرانی دو تفاهم نامه شناخت متقابل فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی با گمرکات کشورهای چین و روسیه امضا شده است که تا فرایند مبادلات تجاری از سوی فعالان اقتصادی دو کشور در قالب این طرح به سهولت انجام شود.

این گزارش به معیارهای انتخاب فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی اشاره و می افزاید :  در معیارهای انتخاب فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی به منظور روایت الزامات بین‌المللی مورد بازنگری قرار گرفته و علاوه بر محورهای شامل سال‌های فعالیت حجم تجارت خارجی و احراز عدم سابقه تخلفات گمرکی شرکت‌ها محورهای دیگری از جمله عدم وجود سوابق قاچاق و دیگر بزه‌های قطعیت یافته ، رعایت الزامات امنیتی ، عملکرد مالی و میزان اعتبار بانکی، عملکرد مالیاتی، سوابق بیمه‌ای ، رعایت استانداردهای بین‌المللی ، رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات و عدم وجود تعهدات گمرکی نیز پایش و در انتخاب شرکت‌های متقاضی دارای ضریب اهمیت گردید.

بر اساس این گزارش، در اجرای این برنامه با فراهم شدن امکان تامین منافع متقابل در قبال پذیرش مسئولیت کنترل‌های امنیتی از سوی بخش خصوصی، تسهیل تشریفات گمرکی برای شرکت‌های منتخب فراهم می‌گردد و ضمن تضمین و پایداری منافع دوجانبه زمینه ساز رشد تولیدات ملی را فراهم خواهد کرد.

این گزارش حاکیست در این برنامه شرکت‌ها در ۳ سطح به ترتیب اولویت و بر اساس معیارهای دستورالعمل رتبه‌بندی می‌شوند که هر سطح دارای امتیازات مختلف‌ و متنوعی است که سطح یک دارای بالاترین امتیاز می‌باشد.

آخرین مقالات کاربردی